در ابتدا بهتر است به صورت مختصر شما را با سازه ال اس اف آشنا کنیم. این سازه جزو فناوری های نوین مورد استفاده در ساختمان سازی می باشد که استفاده از آن این روزها افزایش پیدا کرده است زیرا نسبت به ساختمان های معمولی اقتصادی تر است. یکی از ویژگی های مثبت این سازه ها این است که بارهای مرده ساختمان های سنگین را به همراه ندارد و جزو سازه های سبک به حساب می آید که این ویژگی ترس از زلزله را کاهش می دهد و خسارت ناشی از زلزله یا سایر بقایای طبیعی را نیز به حدقل می رساند.  اگرچه تا به امروز راهی برای مهار زلزه پیدا نشده است اما با استفاده از چنین فناوری هایی می توان خطرات ناشی از آن را کاهش داد. سازه ال اس اف به سازه های سبک و پیش ساخته ای گفته می شود که اصولا در ساختمان هایی استفاده می شود که تعداد طبقات کمتری دارند.

در این مطلب سعی در شرح نکاتی داریم که در قیمت نهایی سازه  ال اس اف تاثیر می گذارند. نکته قابل توجه این است که عامل اصلی در برآورد قیمت سازه ال اس اف ، وزن سازه و میزان و مقدار فولاد مصرفی برای تولید آن می باشد. برخی عوامل دیگر همانند پیچ ها، لوازم مصرفی نصب، دستمزدهای اجرا و … تغییراتی جزیی در هزینه های این نوع سازه ایجاد می کند. مواردی همچون نوع معماری، مشخصات عمومی سازه و موقعیت مکانی پروژه در برآورد قیمت سازه ال اس اف تاثیر گذارند.

عوامل موثر در قیمت گذاری سازه ال اس اف

عواملی که روی قیمت گذاری این سازه تاثیر می گذارند را می توان در سه مرحله جای داد که این سه مرحله عبارتند از:

1- مرحله اول فونداسیون: این مرحله به ارتفاع و موقعیت ملک بستگی دارد یعنی وقتی ملکی در یک جای صعب العبور ساخته شود به دلیل سختی هایی که درپیش رو دارد  هزینه هایش هم بیشتر می شود یا هرچه ارتفاع سازه بیشتر شود بر قیمت نیز افزوده می شود.

2- مرحله دوم: این مرحله شامل هزینه سازه است که به دو عامل بستگی دارد که این دو عامل عبارتند از:

بازشوها: در واقع هرچقدر فاصله بین دیوارهای داخلی بیشتر باشد، نیاز دارد که بار بیشتری را تحمل کند و وزن سازه بالاتر می رود بنابراین بازشوها بزرگتر می شوند و قیمت بالاتر می رود.

 تعداد طبقات: اگر ارتفاع طبقات از 3 متر بیشتر باشد روی قیمت تاثیر می گذارد، زیرا ارتفاع نرمال ساختمان حدود 3 متر می باشد و ارتفاعی بیش تر از 3 متر نیاز به نیروی اجرایی و متریال بیشتری می باشد.

3- مرحله سوم: این مرحله شامل سفت چینی است. در واقع اسکلت سازه که عبارت است  از پوشش سقف، پوشش بیرونی وپشم سنگ و پوشش داخلی.

4- نازک کاری :در این مرحله صفر تا صد کار به جز هزینه فونداسیون لحاظ شده است.

در ادامه شما را با جزییات این سه مرحله بیشتر آشنا خواهیم کرد.

معماری سازه ال اس اف

عواملی همچون شکل و فرم معماری ساختمان تاثیر بسزایی بر روی قیمت سازه ال اس اف دارند. این عوامل به شرح زیر می باشند.

ارتفاع دیوار

این ارتفاع حدود 3 متر باید باشد اما در صورت کاهش یا افزایش ارتفاع، هزینه های سازه ال اس اف نیز تغییر خواهد کرد. بهتر است که ارتفاع سازه از 3 متر بیشتر نشود اما این به آن معنا نیست که امکان اجرای این نوع سازه در ارتفاع های بالاتر وجود ندارد بلکه با افزایش ارتفاع هزینه های سازه ال اس اف نیز افزایش پیدا می کند. نکته قابل توجه این است که با افزایش ارتفاع، حجم اسکلت نیز افزایش می یابد پس طبیعی است که قیمت سازه ال اس اف افزایش یابد. برای این که قیمت این نوع سازه افزایش زیادی نداشته باشد بهتر است ارتفاع را بیش تر از 3 متر در نظر نگیرید.

دهانه تیر ریزی

که متناسب با ابعاد فضاهای داخلی هر ساختمان طراحی می شود اثر قابل توجهی در طراحی این نوع سازه دارد.  سازه ال اس اف یک سازه دیوار باربر می باشد و تعیین دهانه تیر ریزی در هر بخش داخلی ساختمان با توجه به موقعیت دیوارهای اطراف آن مشخص می شود. هرچه دهانه تیر ریزی کوچکتر باشد هزینه ها نیز کمتر می شود. اصولا جهتی را برای تیز ریزی انتخاب می کنند که دارای کوتاه ترین دهانه باشد. بیشترین مقدار طول تیر ریزی برای طبقات پایینی در ساختمان های دو یا سه طبقه عبارت است از5.5- 6 متر و برای طبقات بالایی در ساختمان های دو، سه و یک طبقه عبارت است از8-10 متر. هرچه دیوارهای داخلی ساختمان بیشتر باشد دهانه تیرریزی کاهش می یابد و هزینه ها نیز کاهش می یابد. پس برای کاهش قیمت بهتر است سازه ها حدالمکان طوری طراحی شوند که طول دهانه های تیر ریزی کاهش یابند.

بازشوها

از دیگر مواردی که می توان به آن توجه نمود بازشوها هستند که دارای محدودیت های ابعادی خاصی در سازه های ال اس اف هستند. نکته قابل توجه این است که در صورت ضرورت ایجاد بازشوهای بزرگ، قیمت ها نیز افزایش پیدا می کنند. پس در صورتی که ضرورتی برای ایجاد بازشوهای بزرگ نبود بهتر است که تا جایی که ممکن است از بازشوهایی با اندازه استاندارد استفاده نمود.

نوع سقف

نوع سقف نیز می تواند بر روی قیمت سازه ال اس اف تاثیر بگذارد. سقف می تواند به صورت شیبدار، تخت و… باشد که همه این عوامل روی قیمت سازه ال اس اف می توانند تاثیر گذار باشند.

چرا سازه ال اس اف را انتخاب کنیم؟

عوامل مختلفی سبب محبوبیت و رواج استفاده از این سازه شده اند که در ادامه به برخی از آن ها به صورت مختصر می پردازیم.

دوام بالا

در این سازه ها از جدار نازک فولادی و گالوانیزه استفاده می شود که احتمال تغییر شکل، ترک، هجوم حشرات و … را به حداقل می رساند.

انعطاف پذیری

این ورق ها به این علت که در ضخامت و ابعاد جدار نازک فولادی تنوع وجود دارد، در مرحله طراحی دارای انعطاف پذیری بالایی می باشند. بنابران به راحتی می توان از آن ها برای ساخت قسمت های مختلف ساختمان استفاده کرد.

سبک وزن بودن سازه

جدار فولادی که در سازه ال اس اف استفاده شده است بسیار صاف و یکدست می باشد و وزن کمی دارد که همین عامل سبب کاهش هزینه های حمل و نقل می شود. سازه ال اس اف از سازه های عادی هم سبک وزن تر می باشند و در هنگام زلزله نیروی کمتری را جذب می کنند و سبب کاهش آسیب و خطرات ناشی از آن می شوند، بنابراین می توان گفت که سبک وزن بودن این سازه ها سبب کاهش خطرات ناشی از زلزله می شود. این سازه ها مقاومت بالایی در برابر طوفان های سهمگین نیز دارند.

سرعت بالای اجرا سازه ال اس اف

جالب است بدانید که مصالح این سازه های پیش ساخته در کارگاه ها و کارخانه ها تولید می شوند و سپس به محل اجرا منتقل می شوند و در محل مورد نظر نصب می شوند که همین عامل سبب افزایش سرعت اجرا می شود برخلاف ساختمان های معمولی.

کاهش مصرف انرژی

در این نوع سازه ها از عایق کاری استفاده می شود به همین علت انتقال انرژی به حداقل می رسد و در مصرف انرژی صرفه جویی می شود.

بالا بودن کیفیت اجرا

سازه هایی که به صورت معمولی مورد استفاده قرار می گیرند دارای کیفیت اجرای بالایی نیستند. سازه های پیش ساخته ال اس اف مراحل مربوط به کنترل کیفی خود را در کارخانه طی می کنند.

مقاومت در برابر شرایط محیطی نامساعد

استفاده از ورق های گالوانیزه در این نوع سازه ها باعث می شود تا نگرانی های مربوط به خوردگی و زنگ زدگی از بین برود. این ورق ها اصولا عمری طولانی دارند و در برابر زنگ خوردگی مقاومت بسیار بالایی دارند.

موقعیت مکانی پروژه های ال اس اف

جالب است بدانید که موقعیت جغرافیایی ساختمان مانند هر ساختمان دیگری می تواند جزو عواملی باشد که بر روی  قیمت سازه ال اس اف تاثیر می گذارد. این مورد می تواند به خاطر ویژگی های خاص اقلیمی نیز باشد. در مناطقی که باران زیاد می بارد یا در مناطق خشک نوع طراحی ساختمان ها با این نوع سازه متفاوت است. در مناطقی که عبور و مرور سخت است قیمت این نوع سازه افزایش پیدا می کند.

جغرافیا و اقلیم می توانند به صورت های مختلفی بر هزینه های این نوع سازه اثر بگذراند برای مثال عواملی همانند زلزله خیز بودن منطقه، ارتفاع ساختمان از محیط اطراف، رطوبت هوا، عوامل خورنده شیمیایی، سرعت باد منطقه و …. عواملی هستند که به تنهایی بر روی قیمت سازه ال اس اف تاثیر می گذارند. از دیگر عواملی که مربوط به موقعیت مکانی پروژه است و روی هزینه ها تاثیر می گذارد فاصله پروژه از مرکز تولید و اجرایی این سازه های ال اس اف می باشد. هزینه حمل و نقل سازه های ال اس اف و دستمزد عوامل اجرایی روی قیمت سازه ال اس اف تاثیر می گذارند.

محدودیت های سازه ال اس اف

این نوع سازه ها دارای محدودیت هایی می باشند که از جمله آن می توان به موارد زیر اشاره نمود

1- اجرای این نوع سازه ها به نیروی متخصص که دارای مهارت های لازم باشد نیاز دارد.

2- از این نوع سازه نمی توان برای ساختمان های بیش از8 طبقه استفاده کرد.

3- تولید جدار نازک گالوانیزه نورد سرد شده سبب هزینه های بالایی می شود.

4- دهانه ها را نمی توان به سایز و ابعاد دلخواه طراحی کرد.

نحوه اجرا سازه ال اس اف

-در اولین مرحله فونداسیونی مناسب باید اجرا  گردد که عمقی حدود 50 سانتی متر دارد.

-در مرحله بعدی باید انکر بولت هایی که برای اتصال صفحات بتن و سازه ها به کارگرفته شده در فاصله هایی مشخص نصب شوند.

-در مرحله بعد نوبت اجرای دیوارهای باربر در مکان های مشخص می باشد که به وسیله مهارکننده های مشخص انجام می شود. جالب است بدانید که میله های مهار کننده به دیوارهای باربر متصل می شوند.

– در مرحله بعد باید سقغف اجرا شود.

– در گام بعدی به سراغ عایق کاری می رویم. باید دیوار ها به شیوه درستی عایق کاری شوند.

– برای اجرای تاسسیات برقی  باید از لوله های سوپر پایپ یا پی وی سی استفاده شود.

در پایان

با توجه به این که علم و تکنولوژی روز به روز در حال پیشرفت است و روز به روز انسان از این نوع تکنولوژی شگفت زده می شود اما همچنان هیچ راه کار علمی برای پیش بینی زلزله و جلوگیری از خطراتی ناشی از آن ارایه نشده است. تنها راه حلی که در کشورهای پیشرفته برای کاهش خسارات ارایه شده است آشنا سازی مردم با زلزله و اگاه سازی مردم برای انجام دادن یک سری موارد در هنگام زلزله. خانه های پیش ساخته و ساختمان های ضد زلزله یکی دیگر از راه حل های کاهش خسارت های ناشی از زلزله می باشد. این نوع خانه های پیش ساخته در برابر زنگ زدگی، خوردگی و یا هجوم حشرات نیز مقاوم هستند. همانطور که می دانید برای ساختن یک خانه معمولی با مصاحلی مانند آجر و … باید وقت زیادی صرف شود و ممکن است قیمت هر یک از مصالح به شدت بالابرود و همچنین نظارت دقیقی نیز بر اجرای این نوع ساختمان ها وجود ندارد . ساختن خانه های معمولی علاوه بر هزینه مصالح، هزینه هایی مانند برقکار، نقاش . … را نیز در پی دارد. نمی توان قیمت دقیقی برای سازه های ال اس اف تعیین نمود اما با توجه به مطالبی که در بالا ذکر کردیم می توان با مشورت گرفتن از متخصص ها قیمت حدودی این سازه ها را برآورد نمود. همانطور که در بالا ذکر شد عوامل مختلفی بر روی قیمت نهایی سازه ال اس اف تاثیر می گذارند که تغییر در هرکدام از آن ها می تواند تغییرات چشمگیری در هزینه ها ایجاد کند.پوشش سقف- اسکلت- نمای داخلی- نمای خارجی-کفپوش- پنجره ها- درب ها و… از جمله عوامل تاثیر گذار بر روی قیمت سازه ال اس اف می باشند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *